Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Hoe historici geschiedenis schrijven : de Eerste Wereldoorlog en de historische praktijk
Authors: --- ---
ISBN: 9789462701267 9789461662392 9461662394 9462701261 Year: 2017 Publisher: Leuven, [Belgium] : Universitaire Pers Leuven,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Toegankelijke inleiding in de historische praktijk voor het secundair geschiedenisonderwijs. Was het dodelijke schot dat Gavrilo Princip op 28 juni 1914 afvuurde de rechtstreekse aanleiding voor het losbarsten van de Eerste Wereldoorlog? Moeten we de dieperliggende oorzaken voor de Groote Oorlog eerder in de militair-politieke dan wel in de economische sfeer zoeken? En wat met de rol van het toeval in dit alles? Deze en andere historische vragen werden doorheen de afgelopen eeuw uiteenlopend beantwoord. Die verschillende, zelfs rivaliserende representaties van voorbije fenomenen, hebben alles te maken met hoe historici geschiedenis schrijven. Via voorbeelden uit de historiografie over de Eerste Wereldoorlog biedt dit tweede volume in de reeks Historisch denken een toegankelijke inleiding in de historische praktijk. Per hoofdstuk krijgt de lezer verschillende didactische scenario's, toepasbaar in het secundair geschiedenisonderwijs. Tot slot gaat dit boek in op hoe het historisch metier een zinvolle en haalbare vertaling kan krijgen naar het vak geschiedenis.


Book
Herinneringen aan de Holocaust : Geschiedenis & collectieve herinnering in gespannen verhouding
Authors: --- ---
ISBN: 9461662270 9789461662279 9789462700871 9462700877 Year: 2016 Publisher: Leuven, [Belgium] : Universitaire Pers Leuven,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenlevingen hebben een diepe drang om te herdenken en te herinneren. Zeker vandaag is het verleden alomtegenwoordig, en is er sprake van een ware 'memory boom'. Collectieve herinnering is echter niet neutraal. Ze wordt ingezet in het nastreven van allerlei politieke, sociale, culturele en morele doelen. De noodzaak van een kritische houding tegenover herinnering dringt zich dan ook op. 0'Herinneringen aan de Holocaust' richt zich op de educatie over herinnering, en analyseert het selectieve, politieke en evoluerende karakter van herinnering. Het boek onderzoekt de verschillende vormen van herinnering en de gespannen relatie tussen herinnering en geschiedenis. Via de analyse van onder meer films, stripverhalen, musea, monumenten en memorialen focussen de auteurs zich daarbij specifiek op de evolutie van de holocaustherinnering vanaf 1945, in Europa en in de Verenigde Staten. Bovendien krijgt de lezer bij elk hoofdstuk verschillende didactische scenario?s aangeboden, geschikt voor het secundair geschiedenisonderwijs. Kortom, een toegankelijk boekje voor iedereen die geįnteresseerd is in geschiedenis, en in het bijzonder een aanrader voor leerkrachten en al wie werkzaam is in de educatieve sector.

Keywords

Holocaust, Jewish (1939-1945) --- Catastrophe, Jewish (1939-1945) --- Destruction of the Jews (1939-1945) --- Extermination, Jewish (1939-1945) --- Holocaust, Nazi --- Ḥurban (1939-1945) --- Ḥurbn (1939-1945) --- Jewish Catastrophe (1939-1945) --- Jewish Holocaust (1939-1945) --- Jews --- Nazi Holocaust --- Nazi persecution of Jews --- Shoʾah (1939-1945) --- Genocide --- World War, 1939-1945 --- Kindertransports (Rescue operations) --- Study and teaching --- Nazi persecution --- Persecutions --- Atrocities --- Jewish resistance --- C6 --- Academic collection --- 928 --- KADOC --- Herinneringseducatie --- Holocaust --- Jodenvervolging --- 1939-1945; 2e wereldoorlog --- Holocauste, 1939-1945 --- History as a science --- History of Europe --- anno 1940-1949 --- Holocauste --- --Historiographie --- --Holocaust, Jewish (1939-1945) --- Collective memory --- Holocaust, Jewish (1939-1945), in motion pictures --- Étude et enseignement --- --Europe --- --États-Unis --- --Mémoire collective --- --Cinéma --- --Bande dessinée --- --Study and teaching --- History --- Holocaust [Jewish ] (1939-1945) --- Personal narratives --- Historiography --- Holocaust, Nazi (Jewish Holocaust) --- Nazi Holocaust (Jewish Holocaust) --- Nazi persecution (1939-1945) --- Historiographie --- Holocaust, Jewish (1939-1945) - Study and teaching - United States --- Holocaust, Jewish (1939-1945) - Study and teaching - Europe --- Holocaust, Jewish (1939-1945) - History --- Holocaust, Jewish (1939-1945) - Comic books, strips, etc. --- Mémoire collective --- Cinéma --- Bande dessinée --- Europe --- États-Unis --- Didactics of history --- Didactics of secundary education --- geschiedenisonderwijs --- Tweede Wereldoorlog --- herinneringen --- holocaust


Book
Kunst- en erfgoededucatie : theorie en praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789033489389 Year: 2013 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mooss (Vlaamse vzw voor kunst- en erfgoededucatie) is ervan overtuigd dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de processen die zich voordoen wanneer kinderen, jongeren en hun begeleiders werken rond kunst en erfgoed. Als je niet weet wat er echt speelt, dan zal je als begeleider van deze processen enkel kunnen terugvallen op praktijkervaring. Als je niet op de hoogte bent van de wezenlijke componenten en onderliggende methodiek, dan kan je wel systemen gebruiken die hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar je kan ze niet vernieuwen en moeilijk aan complexe situaties aanpassen. Als je enkel weet wat werkt, maar niet begrijpt waarom, dan ben je veroordeeld tot herhaling. In het steeds complexer wordende landschap van jeugd en kunst is dat geen goede uitgangspositie. Daarom heeft Mooss altijd veel energie gestoken in de theoretische en methodische onderbouw van haar werking.Ook de eisen die Mooss zichzelf stelt op het vlak van inclusie vragen om een aangepaste methodiek. Als je probeert om niemand uit te sluiten, op basis van welke kenmerken ook, dan heb je een methodiek nodig die je in staat stelt om iedereen te begeleiden. Als je de methodiek beheerst om te kunnen differentiëren, dan kan je veel verschillende zinvolle kunstervaringen tegelijk mogelijk maken. De kunst- en erfgoedbemiddelaar is een druk bezet vrouw/man, met weinig tijd om zich in de uitgebreide literatuur over theorie, methodiek en best cases te verdiepen. Dit nieuwe methodiekboek moet hier in alle sectoren waarin wordt bemiddeld tussen publiek en kunst of erfgoed een helpende hand reiken


Book
Van tekenklas tot kunstacademie : de Sint-Lucasscholen in België 1866-1966
Author:
ISBN: 9789089772893 9089772898 Year: 2013 Publisher: Bruxelles : UGA,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Sint-Lucasscholen vormen samen het katholieke luik van het kunst- en architectuuronderwijs in België. De scholen werden tot rond 1966 geleid door de broeders van de Christelijke Scholen. Vanaf 1866 hadden zij de strijd aangebonden met de als goddeloos beschouwde academies van de overheid. Met succes. Na honderd jaar hadden hun christelijke academies bijna de helft van het kunst- en architectuuronderwijs in België in handen. Het boek analyseert deze krachttoer en geeft een antwoord op de vraag hoe een relatief kleine groep broeders erin slaagde in Gent, Brussel en Wallonië een net van kunstacademies uit de grond te stampen. Het is een succesverhaal dat het resultaat was van een - niet zelden geheim - verbond tussen de broeders, de hogere clerus, de katholieke elite en de vrienden in de overheidsinstellingen. Het onderzoek over de geschiedenis van de Sint-Lucasscholen overstijgt de traditionele 'scholengeschiedenis'.

Keywords

art education --- kunstonderwijs --- History of education and educational sciences --- Technical, artistic and vocational education --- Higher education --- anno 1800-1999 --- Belgium --- Art schools --- Art --- Catholic schools --- Ecole des Beaux-Arts --- Ecoles catholiques --- History --- Study and teaching --- Histoire --- Etude et enseignement --- Enseignement de l'architecture --- Architecture néogothique --- Belgique --- E-books --- kunst --- België --- Sint-Lukas --- Sint-Lucas --- Sint-Lucasscholen --- Sint-Lukasscholen --- Broeders van de christelijke scholen --- negentiende eeuw --- twintigste eeuw --- 373.67 --- 94.035 --- 94.036 --- 1862-2012 --- 373.67(493) --- Kunst- en architectuuronderwijs ; de Sint-Lucasscholen ; geschiedenis --- Kunstonderwijs ; België --- Architectuuronderwijs ; België --- Proefschriften ; doctoraat K.U. Leuven ; Doctor in de Moderne Geschiedenis --- Wouters, Wilfried --- Kunstacademies ; België ; Sint-Lucas ; Sint-Lukas --- 378.67 --- Kunstonderwijs --- Onderwijs (kunst) --- Architectuuronderwijs --- Onderwijs (architectuur) --- Geschiedenis 19de eeuw --- Geschiedenis 20ste eeuw --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; België --- Akademie voor beeldende kunsten --(hoger onderwijs) --- Art education --- 19th century --- 20th century --- MAD-faculty 13 --- kunst en onderwijs --- opleidingen --- anno 1800-1899 --- anno 1900-1909 --- anno 1910-1919 --- anno 1920-1929 --- anno 1930-1939 --- anno 1940-1949 --- anno 1950-1959 --- anno 1960-1969 --- Art schools - Belgium - History --- Art - Study and teaching - Belgium --- Catholic schools - Belgium - History --- History.


Book
Google binnen handbereik : snelcursus doelgericht zoeken op het internet
Author:
ISBN: 9789058265975 Year: 2009 Publisher: Leuven : Davidsfonds,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op zoek naar een job, reisidee of recept? Via Goolge vind je alle informatie die u nodig heeft. De zoekmachine is zo populair dat 'googlen' in het woordenboek terechtkwam. Google levert relevante resultaten op en steekt met kop en schouders uit boven andere zoekmachines. Maar deze 'relevantie' komt enkel tot haar recht wanneer je de juiste trefwoorden gebruikt. Dit handboekje staat daarom boordevol slimme tips om met je zoekopdracht zo snel mogelijk het juiste resultaat te vinden. 

Met Google kunt u veel meer dan zoeken alleen. Het tweede deel van deze praktische gids geeft u een bondige en glasheldere beschrijving van de vele toepassingen die Google aanbiedt: e-mailen, chatten, uw foto's bewerken en bewaren, informatie zoeken op uw eigen computer... Hou dit zakboekje binnen handbereik en u haalt in minder tijd meer informatie uit het internet.


Keywords

research --- Music --- online onderzoek --- zoekmachines --- internet --- zoekmethoden --- Google (zoekmachine internet) --- Online zoektechnieken --- Zoekmachines (Internet) --- 681.324 --- #SBIB:303H0 --- #SBIB:309H1713 --- .001.9 informatiesnelwegen --- 004 computers --- 004.738.5 internet --- BPB0910 --- Google --- Internet --- Moteur de recherche --- 096 Informatica --- informatievaardigheden --- 528.51 --- informatica --- 528.5 --- Internet 2.0 --- 527 --- wetenschappelijk onderzoek --- Internetworking --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Mediatechnologie: nieuwe toepassingen (abonnee-televisie, electronic mail, desk top publishing, virtuele realiteit...) --- Zoekmachine --- internet - adresboeken, browsers, chatten, e-mail, tagging, sociale netwerken --- (zie ook: onderzoek) --- C3 --- computer (x) --- handboek --- Kunst en cultuur --- Google (zoekmachine internet). --- Online zoektechnieken. --- Zoekmachines (Internet). --- Information retrieval --- Computer. Automation --- Computer programs --- Google (Firm) --- Study and teaching --- Handbooks, manuals, etc. --- Computer. Informatica. Automatisering --- departement Algemeen 09 --- search engine --- motor de căutare --- magna tat-tiftix --- pretraživač --- sökmotor --- søgemaskine --- keresőmotor --- motor de pesquisa --- internetový vyhledávací stroj --- Suchmaschine --- μηχανή αναζήτησης --- otsingumootor --- zoekmachine --- hakukone --- meklētājprogramma --- претраживач на интернету --- motor de búsqueda --- motore di ricerca --- paieškos sistema --- motor kërkimi --- inneall cuardaigh --- машина за търсене --- iskalnik --- vyhľadávací modul --- wyszukiwarka --- пребарувач --- stroj za pretraživanje --- машина за пребарување --- програма за пребарување --- vyhledávací stroj --- program za pretraživanje --- paieškos programa --- Интернет --- internetas --- idirlíon --- internets --- интернет --- webb --- an tIdirlíon --- tīmeklis --- veeb --- faqe web --- světová počítačová síť --- svjetska računalna mreža --- web --- međumrežje --- www --- világháló --- Idirlíon --- digitale geletterdheid


Book
De Sint-Lucasscholen en de neogotiek
Author:
ISBN: 9061862671 9789061862673 Year: 1988 Volume: 5 Publisher: Leuven Universitaire Pers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Christian religious orders --- History of education and educational sciences --- Higher education --- Art --- architecture [discipline] --- decorative arts [discipline] --- art education --- Gothic Revival --- toegepaste kunsten --- neogotische kunst --- architectuur --- kunstonderwijs --- anno 1800-1899 --- anno 1900-1909 --- anno 1910-1919 --- Art, Belgian --- Gothic revival (Art) --- KADOC (x) --- Gent(arrondissement) --- geschiedenis --- kunst --- onderwijs --- #BUAR:bibl.de Bock --- #GGSB: Onderwijs --- #GOSA:IX.Arch.M --- #gsdb8 --- #PEDA *1 <091> --- #PEDA *7.27 <493> --- 377.5 --- 700.8 --- Kunstonderwijs --- beeldende kunsten --- 19e eeuw --- negentiende eeuw --- neogotiek --- Sint-Lucas, Gent --- Sint-Lukas, Brussel --- 373.67 --- Onder de red. van Jan De Maeyer --- sint-Lukas --- Sint-Lukasscholen --- twintigste eeuw --- 72.035 --- 7 --- Sint-Lucas --- 7.035 --- Neogotiek ; België ; Sint-Lucasscholen --- 271.781 --- 371.62 --- 378.662 --- 7.072.2 --- 72.035.3 --- 949.32 LEUVEN --- 271.781 Broeders van de Christelijke Scholen. Jean-Baptiste de la Salle --- Broeders van de Christelijke Scholen. Jean-Baptiste de la Salle --- 378.662 Technische hogescholen --- Technische hogescholen --- 72.035.3 Neo-gotische bouwstijl --- Neo-gotische bouwstijl --- 371.62 Schoolgebouwen --- Schoolgebouwen --- 7.072.2 Kunstgeschiedenis. Kunstwetenschap --- Kunstgeschiedenis. Kunstwetenschap --- 949.32 LEUVEN Geschiedenis van België: hertogdom Brabant; provincie Brabant--(reg./lok.)--LEUVEN --- Geschiedenis van België: hertogdom Brabant; provincie Brabant--(reg./lok.)--LEUVEN --- Art, Modern --- Arts, Modern --- Revival movements (Art) --- Art, Occidental --- Art, Visual --- Art, Western (Western countries) --- Arts, Fine --- Arts, Visual --- Fine arts --- Iconography --- Occidental art --- Visual arts --- Western art (Western countries) --- Arts --- Aesthetics --- Forces murales (Group of artists) --- Mass Moving (Group of artists) --- Study and teaching --- verkeersvraagstuk; algemeen en te land, verkeerstechnische voorzieningen --- Beeldende kunst, beroep en opleiding --- Neogotiek (architectuur) --- Neogotische architectuur --- Kunst --- Kunstgeschiedenis ; Classicisme. Romantiek. Historicisme. Eclectisme --- Catholic Church --- Christian Brothers --- Institutum Fratrum Scholarum Christianarum --- Bráithre Críoṡtaí --- Institut des Frères des écoles chrétiennes --- Institute of the Brothers of the Christian Schools --- Brothers of the Christian Schools --- Hermanos de las Escuelas Cristianas --- De La Salle Brothers --- Frères des écoles chrétiennes --- Lasallistas --- Hermanos de las Escuelas Cristianas de San Juan Bautista de La Salle --- FSC --- La Salle Brothers --- Lasalle Brothers --- Hermanos de las Escuelas Cristianas de La Salle --- Education --- Influence. --- C3 --- Kunst en cultuur --- E-books --- Neogotiek --- Beeldende kunst --- Enseignement --- Néo-gothique --- Histoire de l'art --- Ecoles saint-luc --- Belgique --- 716.7 --- Neogotiek--België --- Sint-Lucasscholen --- Fratelli delle scuole cristiane --- Enseignement artistique --- Histoire de l'éducation --- Histoire de l'enseignement --- Institut Saint-luc --- Onderwijs --- Church of Rome --- Roman Catholic Church --- Katholische Kirche --- Katolyt︠s︡ʹka t︠s︡erkva --- Römisch-Katholische Kirche --- Römische Kirche --- Ecclesia Catholica --- Eglise catholique --- Eglise catholique-romaine --- Katolicheskai︠a︡ t︠s︡erkovʹ --- Chiesa cattolica --- Iglesia Católica --- Kościół Katolicki --- Katolicki Kościół --- Kościół Rzymskokatolicki --- Nihon Katorikku Kyōkai --- Katholikē Ekklēsia --- Gereja Katolik --- Kenesiyah ha-Ḳatolit --- Kanisa Katoliki --- כנסיה הקתולית --- כנסייה הקתולית --- 가톨릭교 --- 천주교 --- Art, Primitive --- Art - Study and teaching - Belgium --- Art, Belgian - 19th century --- Art, Belgian - 20th century --- Gothic revival (Art) - Belgium --- Art, Belgian 20th century --- 20th century --- Architecture --- Belgium --- ARCHITECTURE RELIGIEUSE --- ART --- BETHUNE, Jean-Baptiste (1821-1894) --- NEO-GOTHIQUE (ARCHITECTURE) --- SAINT-LUC GAND --- ECOLES ET COURANTS ARTISTIQUES --- ECOLES D'ARCHITECTURE --- SAINT-LUC --- ARCHITECTURE MODERNE --- BELGIQUE --- ETUDE ET ENSEIGNEMENT --- 19E SIECLE

Listing 1 - 6 of 6
Sort by